SATO säilytti kolme tähteä kansainvälisessä vastuullisuusvertailussa

15.10.2024

Kiinteistöalan vastuullisuuden johtamiseen arvokasta vertailudataa tarjoava Global Real Estate Sustainability Benchmark (GRESB) arvioi SATOn vastuullisuustyön kolmen tähden ja Green Star -tunnuksen arvoiseksi. Suomen suurimpiin vuokranantajiin kuuluva SATO menestyi erityisen hyvin sosiaalisen vastuun arvioissa.

SATO säilytti Global Real Estate Sustainability Benchmark (GRESB) -vastuullisuusvertailussa edellisen vuoden 76 pistettään olemassa olevien kohteiden Standing Investments -arvioinnissa ja sai kolme tähteä viidestä. Rakennushankkeiden Development-arvioinnissa SATOn tulos nousi 83 pisteeseen viime vuoden 79 pisteestä ja tähtiä tuli kaksi viidestä. Lisäksi SATO sai molemmissa osioissa Green Star -tunnustuksen, sillä sen tulos ylitti 50 % saatavilla olevista pisteistä. SATOn tulos oli pohjoiseurooppalaisten asuntosijoittajien vertailuryhmän keskiarvoa.

SATO menestyi vertailussa viime vuoden tavoin erityisen hyvin sosiaalisen vastuun alueella. Yhtiön vahvuuksia olivat mm. vastuullisuuden johtaminen, riskienhallinta, monipuolinen sidosryhmäyhteistyö, kattava henkilöstön terveys- ja hyvinvointiohjelma ja toimenpiteet sekä vuokralaisten terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät asiat.

Heikoimmat pisteet SATO sai rakennusten ympäristösertifioinnista, sillä yhtiö ei aktiivisesti hae sertifiointeja rakennushankkeilleen ja kotitaloilleen. Lisäksi edellisen vuoden tapaan materiaalien valintaan ja seurantaan liittyvä dokumentaatio vaatii vielä tarkennusta.

SATO osallistui GRESBiin jo kymmenettä kertaa. ”Sääntely kiristää vastuullisuuden vaatimuksia, joihin vastaaminen vaatii jatkuvaa kehittämistä. Vastuullisuusvertailu tarjoaa meille arvokasta dataa, jonka avulla näemme työmme suhteessa muihin toimijoihin”, kertoo SATOn vastuullisuuspäällikkö Jenni Rantanen.

Global Real Estate Sustainability Benchmark mittaa ja arvioi kiinteistöalan kestävyyttä ja kattaa laajasti vastuullisuuden eri osa-alueet. GRESB-vastuullisuusvertailu on tuonut kiinteistöalalle yhtenäisen ja vertailtavan raportointimallin, joka on monipuolinen työkalu yritysten kiinteistökannan vastuullisuusjohtamiseen ja kehittämiseen. Mitattavina osa-alueina ovat vastuullisuuden johtaminen, toimintaperiaatteet ja raportointi, riskienhallinta, kiinteistöportfolion ympäristösuorituskyky sekä sidosryhmäyhteistyö. Tutkimus on tehty kansainvälisesti vuodesta 2009 saakka ja eri yritysten tulokset muodostavat yhdessä vertailumatriisin.

SATO on yksi Suomen suurimmista vuokranantajista, joka omistaa noin 25 000 vuokra-asuntoa pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa. Mahdollistamme asukkaillemme vastuullisen tavan asua kaupungeissa hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella ja kannustamme asukkaitamme kestäviin valintoihin arjessa. Rakennutamme koteja, jotka kestävät sukupolvien yli ja pidämme huolta kotitaloista elinkaariperiaatteiden mukaisesti.

SATO tähtää hiilineutraaliksi vuoden 2030 loppuun mennessä käytönaikaisen energian osalta.

Lisätietoja SATOn vastuullisuudesta:

Markku Honkasalo, talousjohtaja