Kundens SATO kortfattat
Service på ditt modersmål
Hur ansöker jag om SATOs hyresbostad?
- Bekanta dig med hyresbostäder som är eller snart blir lediga på sidan Löydä koti på finska eller engelska och inkludera alla bostäder som intresserar dig i din ansökan. Om du kommer på andra tankar eller fler bostäder som intresserar dig blir lediga kan du redigera din ansökan senare och lägga till eller ta bort bostäder från den.
Fyll i ansökan på nätet
Skriv ut en ansökan i pappersformat - När du har fyllt i och skickat in din ansökan kommer vi att kontrollera att allt på din ansökan är ok och kontakta dig med ytterligare anvisningar.
- I SATOs bostäder görs en flyttningsinspektion innan bostadens nya innehavare flyttar in. Trots det bör du alltid se bostaden innan du fattar beslutet om att hyra den. En del av våra försäljningsförhandlare och serviceexperter talar svenska, men våra huvudsakliga servicespråk är finska och engelska.
- När du har bekantat dig med bostaden och bekräftat ditt intresse för oss kan du om du vill underteckna hyresavtalet redan i samband med visningen. Annars kommer vår försäljningsförhandlare att kontakta dig, och du kan underteckna hyresavtalet smidigt på webben!
Bra att veta:
- Hos oss får flera sökande möjlighet att bekanta sig med en ledig bostad. Ibland finns det så många sökande till en och samma bostad att vi inte kan visa den till alla intresserade.
- I och med att även andra sökande kommer att bekanta sig med bostaden kan det hända att vi inte kan erbjuda den till just dig. I dessa fall ger vi dig ytterligare anvisningar om hur du kan förlänga din ansökan.
Vi trivs hemma
Handboken Vi trivs hemma är ett utmärkt informationspaket för dig som hyr bostad hos SATO. I handboken har vi samlat in fakta och tips om flyttning och om ditt hem och husbolag.
Tjänster för de boende
Vi vill erbjuda dig en hyresbostad som blir ditt riktiga hem. Vi har en hel del professionella i boende och fastighetsskötsel som tar hand om ditt hem och ditt bostadshus. De som du bäst kommer att lära känna är förhoppningsvis servicechefen och husmästaren, om ditt hus har en sådan. Som innehavare av en lägenhet kan du också ta i bruk OmaSATO. Via den kan du få kontakt med oss, kontrollera dina betalningsuppgifter, publicera meddelanden på husets anslagstavla, göra en felanmälan och läsa mer om kundförmåner och -evenemang.
Flyttning och uppsägning
Checklista för flyttare
Ett nytt hem är något att glädjas över, men orsakar också stress för många: I vilket skede ska man senast säga upp sin gamla bostad? Vilka namn ska stå på dörren? Vem hinner hjälpa till med flyttningen? Kan nycklarna hämtas med fullmakt? Måste jag tvätta fönstren? Vi har svar på nästan alla frågor.
Ta kontakt
SATOs kundtjänst, tfn 020 334 443, asiakaspalvelu@sato.fi
Kontrollera öppettider och andra sätt att kontakta oss, på finska »
Vi rekommenderar varmt OmaSATO för alla som bor i ett SATO-hus. Meddelanden som sänds via OmaSATO besvaras kvickt, och felanmälningar skickas direkt till de aktörer som tar hand om dem.
En del av våra försäljningsförhandlare och serviceexperter talar svenska, men våra huvudsakliga servicespråk är finska och engelska.