SATO parantaa vuokra-asumisen arkea asukkaidensa kanssa talokierroksilla

27.9.2024

SATOssa on huomattu, että asumisneuvojan läsnäolo suoraan asukkaiden arjessa estää tehokkaasti häiriöitä ja auttaa parantamaan yleistä asumisviihtyvyyttä.

Suomen suurimpiin vuokranantajiin kuuluva SATO pitää tärkeänä, että vuokra-asumiseen liittyvä opastus ja pulmatilanteiden hoitaminen perustuvat ihmisläheiseen ja kuuntelevaan otteeseen.

”Elämän koko kirjon ymmärtäminen on aivan oleellista nopeiden teknisten toimien lisäksi. Vain siten voimme luoda edellytykset pitkäkestoisille ja onnistuneille vuokrasuhteille sekä ylläpitää viihtyisiä asuinympäristöjä”, SATOn asumisneuvojana työskentelevä Essi Helander kertoo.

SATOn asumisneuvojat toimivat suoraan asiakasrajapinnassa ratkoen muun muassa erilaisia häiriöitä. Lisäksi he opastavat asumisessa ja auttavat esimerkiksi vanhuksia, maahanmuuttajia, lapsiperheitä tai toimintarajoitteisia asukkaita erilaisissa asumisen haasteissa.

Yksi tärkeä lisäkeino asumisneuvojien työssä ovat tarpeen mukaan järjestettävät talokierrokset. Vierailu talolla ja kodeissa järjestään, jos saadaan vahva signaali tietyssä taloyhtiössä toistuvasti ilmenevistä ongelmista, eivätkä perinteiset asukasviestinnän keinot tuota tulosta. Kyse voi olla ilkivallasta, häiriökäyttäytymisestä tai sotkuista ja kierrätysongelmista jätepisteillä.

Kaikkien ääni kuuluviin

Talokierroksen aikana SATOn asumisneuvoja kartoittaa asukkaiden näkemyksiä käsillä olevasta tilanteesta. Helanderin mukaan se on osoittautunut erinomaiseksi työkaluksi ongelmien juurisyihin puuttumisessa ja sellaisten ratkaisujen löytämisessä, joita ulkopuolinen ei välttämättä huomaisi.

”Asukkailta tulee todella hyviä ajatuksia vaikkapa jätepisteiden siisteyden parantamiseksi. Pienetkin oivallukset, kuten jäteastioiden sijoittaminen tietynlaiseen järjestykseen, ovat olleet meille arvokasta tietoa solmutilanteen avaamisessa”, Helander sanoo.

Hän korostaa, että toimintamallin avulla voidaan samalla tavoittaa niitä asukkaita, joiden ääni voisi muuten jäädä piiloon.

”Kaikki eivät käytä arjessaan sähköisiä viestintävälineitä tai kenties kulttuurissa on tapana, että tärkeistä asioista tulisi puhua kasvokkain. Haluamme, että kaikki vuokralaisemme kokevat tulevansa kuulluiksi. Työmme on hyvin inhimillistä ja ihmisläheistä, mikä tekee siitä meille asumisneuvojille merkityksellistä”, Helander pohtii.

Ennaltaehkäisevää toimintaa

Talokierrokset ovat myös oivallinen tilaisuus tarjota neuvontaa ja muistuttaa asukkaita huoneiston hyvästä hoidosta. Helander kertoo törmänneensä kierroksilla esimerkiksi tilanteisiin, joissa asukas on asettanut vesivuodon alle ämpärin, mutta jättänyt kokonaan ilmoittamatta viasta. Toisinaan asumisneuvojat näkevät tavaravuoria, jotka aiheuttavat merkittävän paloturvallisuusriskin.

”Joskus on tarvittu vain pientä kannustusta asioiden parantamiseksi, kun taas vaikeissa tapauksissa olemme kyenneet ohjaamaan asukkaan oikeanlaisen avun piiriin”, Helander kertoo.

Asumisneuvonta on kiinteä osa SATOn omaa palveluvalikoimaa ja sitä kehitetään jatkuvasti vastaamaan parhaalla mahdollisella tavalla asukkaiden tarpeisiin. Asumisneuvonnan lisäksi SATOlla on käytössään useita asukasviestinnän kanavia: kuukausittainen uutiskirje, OmaSATO-digipalvelu, taloilla työskentelevät SATOn Talomestarit sekä talokohtaiset palvelupäälliköt.

”Palveluidemme ansiosta pysymme lähellä asukkaitamme ja pystymme tarttumaan nopeasti myös ongelmiin. Näin voidaan taata kaikille tasapuoliset edellytykset asumiseen ja arjen hallintaan sekä huolehtia naapurustojen hyvinvoinnista.”

Lisätietoja:

Elina Vaurasalo, asuntoliiketoiminnan johtaja, SATO Oyj